Chemical cocktail

Det finns otroligt mycket kemikalier i alla möjliga olika produker som vi använder varje dag. Har du koll på vad som finns i ditt schampo? Eller i hudkrämen? Eller i sminket?
Jag har tidigare testat no-poo, dvs att tvätta håret enbart med naturliga råvaror till exempel vatten, bikarbonat eller ägg (det är också en ordlek med betydelsen bort med all skit). Men jag hittade aldrig rätt, ägg fungerade bäst men det var för omständigt att alltid lägga minst 45 minuter på hårtvätten. Det var inte heller så smidigt på resande fot. Numera kör jag med ekologiska schampon med så få kemiska konstigheter som möjligt istället. Samma sak gäller allt från deo till mascara.
 
Som kvällsunderhållning kan ni kika på Kalla fakta där de pratar om kemikalier i hårfärgning (ca 15 minuter in i programmet) och sedan fundera på om man verkligen kan lita på att "myndigheterna" ser till att vi medborgare lever säkert. Det där med att tänka själv, ta reda på fakta och utgå från försiktighetsprincipen är nog inte helt fel.
 
Ni hittar programmet här.
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0