Tobleronesnittar

Jag varnar er redan nu, de här är försvinnande goda!
 
 
Tobleronesnittar (ca 30 st)
100 gram smör (rumstempererat)
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker med äkta vanilj
1 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
50 gram toblerone
 
Värm ugnen till 175 grader.
Vispa samman smör, socker, vaniljsocker, bakpulver och sirap tills det är ljust och krämigt. Tillsätt mjölet och vispa ihop ordentligt.
Hacka tobleronen i små bitar och rör in den in degen.
Dela degen i två bitar och rulla ut dem på mjölat bakbord så att de blir nästan lika långa som plåten. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och platta ut dem lite.
Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter.
Låt dem svalna något och skär dem sedan i snittar. Låt svalna helt och hållet innan du tar bort dem från plåten.
 
 ---------------
Uppdatering: Testade även att göra dessa med glutenfritt mjöl, men det var ingen höjdare. Hade inne dem någon minut extra för de fick ingen färg alls och höll på att rinna bort efter tio minuter i ugnen. Resultatet blev mer knäckebröd än sega snittar, men smaken blev iofs helt ok.
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0