Veckans bokbloggsjerka - En dialektal fråga

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Vad tycker du om dialekternas vara eller icke vara i böckernas värld?
 
Spontant tycker jag att det är bättre om dialekterna håller sig borta från böckerna - och då menar jag de fall där författaren försöker få replikerna att se väldigt skånska eller norrländska ut genom att skapa något slags påhittad stavning eller liknande. Rent dialektala ord, exempelvis "hie" eller "rälig", har jag däremot inte något emot.
Att hålla på med en fejkfonetisk skrift för att illustrera talspråk är precis lika irriterande som att läsa hela böcker skrivna med talspråk (hej Hassem Khemiri / Ett öga rött), det får mig att tappa fokus på vad som berättas.
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0