Focaccia med soltorkade tomater

Igår gjorde jag focaccia efter Leilas grundrecept och smaksatte med soltorkade tomater, rosmarin och flingsalt. Supergott och väldigt enkelt!
 
 
Recept
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
2 msk honung
1 tsk flingsalt
7–8 dl vetemjöl
Olivolja till plåten
Valfri smaksättning (jag använde soltorkade tomater, torkad rosmarin och flingsalt)
 
Ugn: 225 grader
 
  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten, olivolja, honung och flingsalt, rör om så att jästen löser sig.
  • Tillsätt vetemjölet lite i taget till "lagom konsistens" (dvs inte fastnar på fingrarna) och knåda ca fem minuter.
  • Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, minst 45 minuter. Snåla inte med jästiden!
  • Dela degen i två delar och baka ut dem på mjölat bakbord till två ovala plattor, ca 1,5 cm tjocka.
  • Olja en bakplåt och låt bröden jäsa på plåten under bakduk i ca 30 minuter.
  • Gör små gropar med fingrarna i degen, tryck ner eventuell smaksättning (jag tog soltorkade tomater men oliver är också jättegott att använda) och ringla över rejält med olivolja. Använd eventuellt pensel för att fördela oljan över brödet.
  • Strö över kryddor (jag använde torkad rosmarin) och flingsalt.
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
  • Ät focaccian medan den fortfarande är ljummen. Ljuvligt!
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0