Vredens tid - Stefan Tegenfalk

 En septembermorgon frontalkrockar två bilar på en glest trafikerad riksväg. Kollisionen är våldsam. Tioåriga Cecilia slungas ut genom rutan och är död innan hon slår i marken.
Fem år senare får kriminalkommissarie Walter Gröhn ett förbryllande fall på sitt bord - en död taxichaufför och en förövare som inte har en aning om varför han begått brottet. Det första mordet följs av fler, alla lika brutala, och alla till synes lika oförklarliga. Tillsammans med den begåvade praktikanten Jonna de Brugge från Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet börjar Walter nysta i trådar som leder både bakåt i tiden och rakt in i det svenska rättssystemets hjärta.
Sanningen de närmar sig är lika osannolik som fruktansvärd och när Walter fråntas fallet ställs allting på sin spets. Snart tvingas han in i ett spel med både sin egen och Jonnas framtid som insats.
 
Saxat från Bokus
 
 
 
Trots att många av karaktärerna är väldigt stereotypa (den buttre men innerst inne rätt sympatiske gamle polisen med det robusta namnet och den otroligt begåvade och vackra nybakade polisen från en anrik familj) gillade jag Vredens tid. Den sticker inte direkt ut i deckargenren men är väl balanserad med ett skönt tempo, ungefär som en god fredagsfilm. Nu lyssnade jag i och för sig på ljudboken och jag får erkänna att jag inte rätt av kan jämföra ljudböcker och "vanliga" böcker... Språket flyter fint och uppläsaren Reine Brynolfsson är skön att lyssna på. Genom hela boken finns ett stänk av humor och självdistans som ofta kommer fram genom karaktärernas tankar och repliker.
 
Det är en hel del karaktärer att hålla reda på, men inte fler än att det funkar bra att hålla reda på de viktigaste även med ljudboken (jag har teflonhjärna med just ljudböcker). Intrigen är lagom komplicerad och lagom trovärdig. Visst kan man ifrågasätta om man verkligen är så pigg och klar i skallen efter en operation i hjärnan och drogen som används kanske låter lite för bra för att vara sann - men ändå inte helt otrolig.
I övrigt är det en mycket bra debutroman. Hans skildring av polis- och åklagarvärlden är mycket trovärdig, det låter som att han vet vad han skriver om och den påhittade RSU (Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet) smälter in bra i helheten.
 
Vredens tid är första delen i en serie om Walter Gröhn och Jonna de Brugge. Den andra delen, Nirvanaprojektet, finns redan nedladdad på min iPhone och kommer att få följa med på ett antal promenader framöver!
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0