Egenmäktigt förfarande: En roman om kärlek - Lena Andersson

Ester Nilsson är 31. Hon är poet och essäist och en förnuftig människa i en förnuftig relation. En dag i juni får hon ett samtal med en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. I publiken sitter konstnären själv, hänförd, och de två möts för första gången efter föreläsningen.
Från och med nu ska återstoden av hennes tillvaro hänga samman med detta till sin avsikt helt oskyldiga samtal. Knappast något som senare sker skulle ha haft samma inverkan utan den händelsekedja som nu sätts igång.
Ett slags kärlekshistoria inleds mellan Ester Nilsson och Hugo Rask, banal i sin enkelhet, storslagen i sin fullständiga hängivenhet.
Egenmäktigt förfarande är en berättelse om hur villiga vi är att bedra oss själva i vår önskan att bli älskade.
 
Saxat från Bokus
 
Och som vanligt har jag lyssnat på boken, inte läst den. I det här fallet lyssnade jag i dubbla hastigheten annars hade jag somnat, magen till sömnpiller har jag sällan hört! Men visst, en tonlös och klinisk röst är väl på sätt och vis passande till den här dissektionen av ett ensidigt förhållande.
 
Egenmäktigt förfarande är en briljant bok som är skriven i samma stil som exempelvis Söderberg, vilket gör att den känns som en given klassiker. Redan från början står det klart att den rationella Ester kommer att falla hals över huvud medan det för konstnären Hugo snarare handlar om tidsfördriv. Med den vetskapen och Esters (och den allvetande berättarens) intellektuella resonerande - och övertolkande - kring vad som händer kan man bara plågat följa historien över stupet.
Historien kan också ses som ett bidrag i samhällsdebatten kring kvinnors sexualitet samt maktordningen mellan kvinnor och män, vilket titeln givetvis avslöjar. "Den som älskar mest är också i underläge" som SvD skrev. Nä, jag tänker inte skriva mer utan lämnar er med en stark uppmaning att läsa boken. Den är en fantastisk skildring av människans förmåga att ljuga för sig själv.
 
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0