Veckans bokbloggsjerka - Ljudböcker

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Hur ställer du dig till ljudböcker
och
vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?
 
Jag lyssnar på ljudböcker nästan varje dag när jag går en runda med barnvagnen. Utan ljudboken skulle både läsningen stå still och jag vara dödligt uttråkad under promenaden. Trots detta har det tagit lååång tid innan jag accepterade ljudböcker överhuvudtaget. En anledning till att det trots allt fungerar är funktionen 1,5 eller 2 gånger hastigheten - det går verkligen inte att lyssna i normal hastighet! Människan låter ju fullkomligt efterbliven och jag tappar i bästa fall intresset och börjar tänka på annat, i värsta fall blir jag rätt och slätt förbannad.
 
 
Den bästa boken jag lyssnat på är Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg‎, uppläst av Helge Skog. Varför? Det var den första talboken jag lyckades ta mig igenom. Och så gillar jag Helge Skog, han är en riktig mysfarbror.
 
Som bonus kan jag även bjuda på den sämsta talboken: Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman, uppläst av Katarina Ewerlöf. Är det boken? Är det uppläsaren? Kanske kombinationen? I vilket fall så var det den mest pretantiösa skräpbok jag läst. Herregud, det var till och med konstpauser i en beskrivning av en klänning! Nä, efter att ha försökt i flera månader så gav jag upp, den vill jag aldrig mer lyssna på.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kraka

Mannen som slutade ljuga är just nu den bok som varit bäst. Men många är bra, jag lyssnar nästan jämt.

Svar: Den lägger jag till i läslistan!
Doktor Glas

2014-05-12 @ 12:56:56
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Hanneles bokparadis

verkar vara ett mysigt alternativ

2014-05-12 @ 17:36:38
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.se
Postat av: Freja

Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Men en kanonidé för dem som det passar!

2014-05-12 @ 21:43:33
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0