Insurgent - Veronica Roth

Har du inte läst Divergent ännu? Varning för spoilers...
 
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.
Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga. Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.
Saxat från Bokus
 
 
Insurgent är den andra delen i Divergent-trilogin och den är i mitt tycke helt i klass med sin föregångare. Det är full fart genom hela boken. Krig bryter ut mellan falangerna och deras respektive styrkor och svagheter blir tydliga.
Nu får vi även möta de falanglösa, en kraft som ingen riktigt räknat med. Dessa människor sköter arbetsuppgifter som inga andra vill ta i, som sophämtare och vaktmästare (känns det igen från vårt samhälle?). Många av de falanglösa kommer just från de vältränade Dauntless som kastar ut de som inte klarar inträdesproven och de som blivit för fysiskt svaga (dvs för gamla). Naturligtvis är de falanglösa - eller kastlösa om man så vill - rejält sugna på hämnd...

Jag tänker inte säga mer om Insurgent för jag tycker att det är så svårt att prata om en bok mitt i en serie. Det jag däremot vill lyfta fram är att Insurgent inte bara är någon transportsträcka mot slutet, den står sig väl som en egen bok vilket helt klart ger pluspoäng. Så har du inte läst Divergent ännu, se då till att göra det!
 
Läs även om Divergent.
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0