VCCC - receptet


Här kommer receptet på Very Cherry Chocolate Cake!

 

Bottnar (3 stycken):
2 ägg
2,5 dl starkt kaffe
2,5 dl naturell yoghurt
1,25 dl olja (netural smak, jag använde rapsolja)
200 g vetemjöl
450 g strösocker
85 g kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk äkta vaniljpulver (eller vaniljsocker), ta då dubbla mängden

Fyllning:
500 g mascarpone (eller annan naturell färskost, exempelvis philadelphia)
120 g strösocker
0,5 tsk äkta vaniljpulver (eller dubbla mängden vaniljsocker)
drygt 3 dl vispgrädde
En burk körsbärsmarmelad (knappt 3 dl)

Chokladganache:
100 g mörk choklad
ca 2 dl vispgrädde
1 msk smör

 

Garnering:
Körsbär

 

 

Blanda de torra ingredienserna till bottnarna i en bunke. Vispa ihop ägg, matolja, yoghurt och kaffe i en annan bunke och vispa sedan i de torra ingredienserna.

Här skulle jag vara duktig och skikta mjölblandningen. Det resulterade i mjöl i större delen av köket. Note to self: Ska du försöka dig på det där så använd större bunke eller mindre sil...

 

Vispa på i ett par minuter och fördela sedan smeten i tre bröade bakformar. Jag använde springformar och klämde fast bakpapper i botten, det underlättade betydligt att få ut bottnarna ur formarna. Grädda i 35 minuter i 175 grader. Använd provsticka för att se när de är klara, det blir godast om bottnarna inte övergräddas utan blir lite kladdigt sega. Låt svalna och lägg dem gärna i frysen en stund innan monteringen.

 

Vispa ihop grädde, mascarpone, socker och vanilj till en fast och fluffig kräm. Häll i körsbärsmarmeladen och vispa tills allt är blandat.

 

Bred ut ett tjockt lager på en botten, lägg på nästa botten och kladda på ett lager till. Lägg på den sista botten och använd resten av fyllningen till att täcka tårtan. Sätt in tårtan i kylskåpet.

 

Smält chokladen över vattenbad, och tillsätt grätten lite i taget. Jag vet inte om det var mig eller chokladen det var fel på, men jag fick bara i en halv deciliter grädde, sedan visade blandningen oroväckande tecken på att skära sig (första omgången skar sig faktiskt, så jag hoppade över vattenbadet andra gången, eftersom vatten i chokladen kan göra att den skär sig).

 

Häll chokladganachen över tårtan, dutta och pilla tills du ger upp eller det ser snyggt ut och lägg sedan en massa körsbär på toppen.



Ät och njut!













Kommentarer
Postat av: Mrblack

drägel gurgel ljud

2011-08-01 @ 15:37:05
URL: http://chiakikuriyama.blogg.se/
Postat av: Elsa

Ser så lätt ut när någon annan gör det.mumsigt :)

2011-08-02 @ 00:31:31
Postat av: Moster

Nå hör dy! Krätten ska nog värmas först (nästan koka) och så smälter man suklaten i den och tillsätter smöret. Jag ska prova den nästa gång jag bakar.

2011-08-04 @ 00:21:02
Postat av: Doktor Glas

Moster - Haha! Ja, det låter vettigt. Jag gör på ditt sätt nästa gång!

2011-08-04 @ 11:50:13
URL: http://doktorglas.blogg.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0