Veckans bokbloggsjerka

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:
 
Vilken är den bästa respektive sämsta bok du hittills har läst i år?
 
Svår fråga. Oftast är den bästa boken den som jag läste sist, och den sämsta brukar jag glömma bort rätt fort. Jag har listat de två senaste årens lästa böcker under kategorin "läslistor" till höger. Under "Böcker och läsbart" finns boksammanfattningarna (nej, jag vägrar fortfarande kalla det recensioner).
 
 
Nåväl, bäst och sämst var det ja...
 
Vad gäller årets bästa bok hade jag svårt att välja bara en. Jag velade länge mellan Varma kroppar av Isaac Marion (vars kärleksfulla beskrivning av de levande döda är det bästa i den genren jag läst på ett tag) och Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Men trots allt måste jag säga den sistnämnda. Den är aktuell än idag och Brantenberg har ett skönt sätt att vända på perspektiven i sin parodi på vårt genusfixerade samhälle. Den borde vara obligatorisk läsning i skolan. Boksammanfattning på den kommer så småningom...
 
Årets sämsta bok måste vara Och en grej till... av Eoin Colfer. Utan tvekan. Man får inte misshandla husguden Douglas Adams litterära arv på det sättet. Det borde vara straffbart!
 

Kommentarer
Postat av: Bokdivisionen

Egalias döttrar har jag på min läslista. Varma kroppar försökte jag vinna i typ tre olika utlottningar men misslyckades varje gång. Fast jag ville egentligen helst bara ge den till sambon som hade en zombiefas. :-)

Svar: Haha! Så typiskt! Men om du lyckas vinna den tycker jag att du kan passa på och läsa den själv också. ;)
Doktor Glas

2012-07-28 @ 23:27:07
URL: http://bokdivisionen.wordpress.com/
Postat av: Monika

Jag läste Och en grej till förra året, annars hade den nog kvalificerat sig till min sämsta också. Usch och fy!

2012-07-29 @ 10:10:45
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0