Veckans bokbloggsjerka - Böcker för ressugna

I veckans bokbloggsjerka (läs mer här) ställer Annika frågan:

 

Kan du dela med dig av några boktitlar/författare som får en att vilja resa?
 
Vilken bok ger inte ett sug efter resor? Jag är en kronisk resoman och minsta miljöskildring eller TV-reklam får det att börja suga i restarmen. Ena minuten vill jag åka till exotiska Afrika med lejonsafari och visträckta stäppland och i nästa sekund börjar jag planera för en långweekend i en pulserande storstad.
Det krävs inte mycket för att sätta igång fantasin med andra ord och det gäller inte bara geografin. Det är lika intressant att göra tidsresor, men där är det inte lika praktiskt att resa... Jag tänker på exempelvis Sherlock Holmes England eller Kejsarinnan Orkidés Kina.

Nåväl, här kommer ett axplock av de böcker som får mig att vilja packa väskan direkt:

  • Alla monster måste dö är en reportagebok från en av världens mest slutna länder. Turister är (eller i alla fall var) välkomna under strikta former och med "guider" som följer varje steg.
  • Brobyggarna beskriver både Norges kalla, karga skönhet och det vidsträckta landskapet i Afrika. Visserligen sker inget av det i nutid men visar ändå på de kontraster som får mig att vilja upptäcka nya platser.
  • Christian Jacqs böcker får mig att vilja resa till Egypten för att själv se pyramiderna och det som finns kvar av det en gång så storslagna riket.
  • Metro 2033 gjorde mig än mer nyfiken på Ryssland och den här gången inte bara på lökkupoler och imponerande byggnader. Inte gjorde det saken bättre att en fototidning nyligen hade en artikel där de beskrev just Moskvas metro...

Kommentarer
Postat av: Ella

Verkligen intressanta resmål du har blivit inspirerad till, hoppas du någon gång får möjlighet att göra verklighet av någon av dom

2013-05-05 @ 19:40:14
URL: http://bokbild.wordpress.com
Postat av: Ewa K

Brobyggarna står här oläst i min bokhylla. Kanske tar jag tag i den framöver.

2013-05-05 @ 19:40:45
URL: http://holavedsbrudar.blogspot.se/
Postat av: Monika

Det finns så otroligt många intressanta platser att besöka, de flesta får jag nog dessvärre bara resa till i fantasin :)

2013-05-06 @ 19:03:27
URL: http://bokslut.blogspot.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0