Dagens fråga

Min fråga är: Kan man oavsiktligt bygga en labyrint där det är svårt att hitta ut?

Professor Alan Penn vid University College London tycker i alla fall det. "Det är så väl utfört och listigt upplagt att jag inte tvivlar på att det är avsiktligt", säger han om IKEAS sätt att bygga sina varuhus som stora labyrinter, där det är svårt att hitta genvägarna med resultatet att man ofta köper lite mer än man tänkt.

Men herregud, det vet väl minsta småbarn att ju mer tid kunden tillbringar i butiken, desto större chans att de köper något? Kolla bara på en vanlig mataffär. Dagligvarorna, som mjölk, står längst bak. Godiset står vid kassan och köerna ut. Det kallas psykologi och marknadsföring, det borde professor Alan Penn ha räknat ut redan före sin avhandling. Lättförtjänta poäng, kanske?


Källa

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0