"Varannan vd-fru saknar egen försörjning"

Snubblade över en artikel i DI. Det var en rätt sorglig läsning. Tyvärr smäller inte "hemmafru" lika högt i CV:t nu som på 50-talet...

"Marie slutade jobba för flera år sedan och har definitivt lämnat den egna karriären bakom sig. Att karriärvalet föll på maken och inte henne själv, förklarar Marie med att maken hade kommit längre i sin karriär.
Hon känner inte att hon fastnat i en kvinnofälla. 'Det kan säkert vara det för en del, men jag har ändå så pass bra utbildning och är rätt säker på att jag skulle kunna stå på egna ben', säger hon."




Det beror förstås på vad man vill ha för jobb och karriär efter att barnen flugit ur boet. Jag tror att det blir väldigt svårt att ta igen de åren. 20 år som mamma gör att hon snarare kommer att tävla med nyutexaminerade personer om jobben - unga, hungriga människor med de senaste rönen och en god portion nytänk i ryggsäcken. Utbildning är dessutom en färskvara, det vet företagen mycket väl.

Vad är det som gör att hälften av dessa kvinnor ger upp sin egen karriär? Kanske botten-fem-listan har något med saken att göra...


Det hade varit väldigt intressant att se motsvarande undersökning för VD-män. Lägger hälften av de männen också karriären på hyllan?



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0