Film: Cornelis

Häromdagen såg vi äntligen Cornelis, filmen om musiklegenden Cornelis Vreeswijk.

Hans-Erik Dyvik Husby (Hank von Helvete) gör en suverän insats som Cornelis, och David Dencik (Lasermannen) passar utmärkt som Fred Åkerström. Får man hoppas på en film även om honom? Jag har däremot verkligen svårt att se Johan Glans i en seriös roll, särskilt när han är den enda som pratar bred skånska - i rollen som en tvättäkta stockholmare dessutom. Det blir liksom inte så mycket "demonproducent" över det...

Det är svårt att få in en persons hela liv på en och en halv timme, särskilt när det gäller en så färgstark person som Cornelis. Amir Chamdin lyckas att ta fram personligheten, uppgångarna och nedgångarna, även om jag tror att en del förkunskap hade lyft filmen (jag kommer inte ihåg transvestitincidenten som svischade förbi, inte heller visste jag att kvinnan utan repliker var Cornelis "musa" Ann-Christin Wennerström).

Musiken är central i filmen utan att det blir musikal av den. Att det är Cornelis son Jack Vreeswijk som gör musiken är ytterligare ett plus. Resultatet är ett vackert och melankoliskt porträtt av en av våra mest älskade trubadurer.

 

 


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0