Recepttips: Veggielasagne med spenat

Häromdagen gjorde jag en supergod veggiegratäng, GI-style. Receptet hittade jag i Expressens bilaga GI & Hälsa. Tyvärr tog jag inga bilder, men tänk er en ungsform med grönsaker täckta med tomatsås och sedan ett rejält lager smält ost - så såg det ut (speciellt, eller hur?).
Mina ändringar i kursiv stil.

Ingredienser (4 portioner)
500g spenatblad 1 påse fryst spenat (450g)
1 krm muskotnöt
1½ st zucchini
5 dl kesella
1 dl riven västerbottenost
smör
salt och vitpeppar svartpeppar
Torkad, hackad vitlök

Tomatsås
2 st gula lökar, hackade
4 hackade vitlöksklyftor
1 dl tomatpuré ketchup
2 tsk färsk torkad rosmarin
2 tsk färsk torkad timjan
3 burkar hela tomater (jag hittade körsbärstomater på burk, gulligt och gott!)
2 lagerblad
2 tsk vit balsamvinäger
olja
salt och svartpeppar

Ugn 175 grader


Gör så här

1. Fräs vitlök och lök i olja tills de blir mjuka, men inte tar färg. Tillsätt resten av ingredienserna till tomatsåsen, koka upp och låt det puttra i 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.

2. Skölj och skiva zucchinin tunt.

3. Stek spenaten i smör, krydda med salt, peppar och muskot (jag hade ingen muskot, så jag använde torkad vitlök istället).

4. Smörj en ugnssäker form, och varva sedan zucchini, tomatsås, spenat, kesella och ost. Avsluta med ett lager kesella och ost ovanpå.

5. Ställ in i ugnen i ca 20 minuter eller tills osten fått en fin färg.

6. Ät och njut!



Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0