Ljuva droppar

Nu är det dags för första glöggen på den här sidan midsommar. Ja, för glögg är en åretruntdryck, enligt mig. Testa en lätt, lite syrlig och inte allt för söt variant en varm sommardag. Drick den kall med ett par isbitar. Mmmm!

Fast nu är det höst, och då ska glöggen drickas varm. Ikväll slörpras det Blossa 2011, med smak av arabica. Ja, kaffe alltså.


blossa 2011 arabica glögg


Jag gillar verkligen årets smak. Den är inte för "spritig", utan mild och god. Kaffet tar inte över, den anas mer i doften än i smaken. Däremot är årets glögg lite syrligare i smaken, kanske lite väl syrlig för mig. Den är mer sötsur än sötsliskig, vilket i och för sig är bra. Lite åt portvinshållet, kanske?
Det känns som att kaffekaraktären skulle kunna komma fram mer när glöggen är kall, så jag testar nog nästa glas med en isbit istället. Trots hösten...



Eller som Blossa själva skriver:
"13N54’20.11”89W43’33” Mellanamerika. Högsommar. Temperatur: 32°C. Luftfuktighet: 87%. Vidsträckta plantager vilar i skuggan på kaffeodlingen Finca Las Delicias, El Salvador. Arabicaträd sträcker sig mot solen. Samtidigt i Sydeuropa: Eftermiddag. Lätt bris. Solmogna druvor slumrar i tunga klasar på vinodlingarnas sluttningar. Tre sorter väljs omsorgsfullt ut för att förädlas och färdas långt bort. Sverige. Temperatur: -10°C. Rimfrost. I den nordliga midvintern sker det omtumlande mötet; två vita viner bryter av mot den rundade Arabicasmaken, medan det tredje förstärker kaffets karaktär. En ny upptäckt. En förening av mörkrostad elegans och BLOSSA starkvinsglögg."


Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0