Dagens middag - linssoppa

Idag blev det linssoppa till middag. Eller kanske snarare linsgryta, jag vill ha den riktigt tjock och matig. Till det serverades ett grekiskt lantbröd, det blir oftast det jag bakar här hemma. Det passar till allt och är enkelt att baka.
 
 
 
Linssoppa (linsgryta)
 
1 stor gul lök (eller två mindre)
3 potatisar
1 msk paprikapulver
Smör att steka i
1,5 dl gröna linser
9 dl vatten
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
2 vitlöksklyftor
1 lagerblad
Salt
Curry
Spiskummin
Gurkmeja
Koriander
 
Skala och hacka potatis och lök. Stek det i smör tillsammans med paprikapulvret i en stor gryta.
Skölj linserna och häll i dem i grytan. Tillsätt vatten och kryddor efter smak och låt det koka ungefär en halvtimme (blir det för tjockt tillsätt bara mer vatten). Servera med nybakt bröd.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Yammi,det ser gott ut perfekt bröd till :)

2012-12-27 @ 23:01:08

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0