Idioter och självklarheter

Ibland blir jag helt förundrad över folks dumhet.
 
BR och Toys R Us tagit ett nytt grepp vad gäller reklamutskicken. I årets katalog har gränserna mellan pojk- och flickleksaker suddats ut, och leksaker är helt enkelt leksaker. Jättebra! Om vi slutar sortera in människor i fack innan de får möjligheten att välja själva lägger vi grunden för ett verkligen fritt samhälle. Där människor är människor, inte vad de har mellan benen. Det finns biologiska kön och sociala kön. Det första ska vi inte ändra på, det andra kan vi tänka en vända till på.
 
Men det jag inte fattar är de människor som blir så sjukt provocerade av pojkar med strykjärn och flickor med vapen. Det handlar ju om att addera valmöjligheter, inte ta bort de som redan finns.
 
 
Här är några kommentarer till artikeln:
  • Tänk att det alltid ska gå till överdrift! Låt ungarna leka med det dom vill! Själv lekte jag med bilar när jag var liten och det valde jag själv, det finns flickor som vill leka med dockor och det ska de få göra! Vi vuxna måste sluta med att styra våra barns lek!
    Håller med. Och det är ju precis det som är poängen med en neutral katalog...
  • Herregud vad farligt då. Eller så kanske folk bara kan inse att det faktiskt finns killsaker och tjejsaker och att allt inte behöver vara könsneutralt i detta landet.
    Och vem bestämmer vad som är killsaker och vad som är tjejsaker? Och framför allt varför? Jag tror snarare att det är föräldrar och "samhället" som gör den indelningen än barnen själva.
  • Varför inte erkänna att män och kvinnor har olika styrkor och svagheter.och dom måste uppmuntras redan från barnsålder. Kvinnor är bättre och mer lämpliga för vårdande yrken och yrken inom omsorg och service. Medan män passar bättre med tekniska ,fysiska och yrken som kräver beslutsförmåga. så har det alltid varit och så ska det alltid förbli.
    Bull-shit. Förutom det fysiska då. Fast jag har sett en hel del starka tjejer och svaga killar. Måste sett fel då...
  • usch vad trött jag börjar bli på detta jävla hysteri i sverige om att alla ska vara lika. Kan man inte bara inse att det faktiskt ÄR skillnad på könen? Nu säger jag inte att inte en pojke ska leka med dockor, eller att en flicka inte ska leka med bilar. Men att dom ens ska behöva göra såhär i leksakstidningar för att inte moralkärringar ska komma och gapa och skrika hela dagarna för att det inte är könsneutralt är ju helt sinnesjukt. Inse, att det är skillnad på flickor och pojkar vare sig ni vill eller inte.
    Usch vad jag börjar bli trött på denna jävla hysteri i Sverige om att allt ska vara som det var på stenåldern. Släpp träklubban och kom in i matchen. Ugh.
 
Men även några som fattat grejen:
  • Det är ingen som tvingar någonting, vilket är hela poängen som flera verkar missa. Detta är ett sätt att öppna upp för fler val - att det ska accepteras att lekas med vilken leksak som helst.
    Precis. Man är inte konstig bara för att man inte följer "normen" för vad man ska gilla för leksaker. Barn är barn, inte kön. Låt dem ha alla möjligheter så länge som möjligt.
  • Men pojker kommer aldrig att börja känna frihet att leka med dockor och flickor kommer aldrig att känna frihet att leka med bilar sålänge omgivningen säger åt dem att det finns separata pojk och flickleksaker. Därav är det jättebra att reklamen för leksaker blir mer neutral så att barn fullt ut kan känna frihet att verkligen få välja själva vad de vill leka med och senare kanske t.o.m. utbilda sig inom.
    Ja, och där ligger en stor del av poängen. Många intressen hänger med från barnsben. Hur många intervjuer med olika stjärnor säger inte just det? Att de sjöng/dansade/designade kläder från barnsben?
  • Vi lägger grunden när barnen är i småbarnsåren och ju öppnare vi som föräldrar är inför att låta barnen leka med de leksaker som finns oavsett om de ursprungligen riktats mot pojkar eller flickor desto större är chansen att de följer sina drömmar i vuxen ålder. Men det kommer knappast att sudda ut linjerna mellan man eller kvinna att man öppnar upp möjligheterna för barnen att leka med vilken leksak som helst. Jag är kvinna för att jag har en kvinnlig kropp (kvinnobröst, äggstockar, slida o.s.v.), inte för att jag (ibland) sysslar med saker som rent generellt tilldelats vara kvinnliga.
    Precis! Och jag hoppas verkligen att mina meriter är mer intressanta än mina genitalier på exempelvis jobbintervjuer.
 
Och här har vi då bilderna som upprör Sverige...
 


Kommentarer
Postat av: Flin

Äh, kan inte riktigt uttrycka det jag vill ha sagt! Ursäkta om det låter lite konstigt. Jag tycker reklamen verkar vilja få fram bilden av ett jämställt förhållande, i alla fall vad gäller hushållsarbete. Det är inte bara kvinnans sak att städa och ta hand om barnen. Vi förväntar oss att den vuxna mannen ska delta i de sysslorna, det tycker säkert även de som gnäller på reklamen. Så varför inte lära honom redan som barn? =)

Svar: Bra tänkt! Och kvinnor ska kunna hänga upp en tavla.
Doktor Glas

2012-12-04 @ 22:40:10

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0