Skjut för livet

Efter det fruktansvärda massmordet på en skola i USA tar vapenlobbyn chansen att peka finger åt kongressen och Connecticuts lokalpolitiker. Det finns helt enkelt för få vapen i USA.
 
Say what? Newtown har ca 25 000 invånare och runt 400 vapenhandlare. Jag tycker att det räcker. Jag tycker också att man kan fråga sig om det är vettigt att mördarens mamma utan problem kunde ha tre vapen hemma, varav ett automatgevär. Inte direkt något man skjuter harar med.
 
År 2010 begicks det 8 775 skjutvapenmord i USA, förvisso en rejäl minskning från toppåret 1993 men ändå sinnessjukt många. Att de flesta av de här morden var gängrelaterade och inte något som sker hos den välbärgade vita amerikanen gör det inte mer förståeligt att det nu är tillåtet att bära dolda vapen när man handlar mat.
 
Jag tycker att det är otäckt och naivt att tro att våld botar våld. Förvisso gör det jobbet i slutändan, synd bara att ingen finns kvar att njuta av freden.
 
Carl Fredrik Reuterswärds bronsstaty "Non-violence"
 
 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Håller med dig,hoppas de ändrar sin lag om vapen för allas säker het.

2012-12-17 @ 23:02:47
Postat av: Anonym

helt ratt, inget man skjuter harar med, men valdigt bra for sport-skytte, men det ar nog svart att forsta om man inte tycker det ar kul. Att inskranka rattigheter for ett land p.g.a av enskilda individers beteende ar sa odemokratiskt sa det finns inte. Tank pa det. Med det sagt sa har vi alla ratt till vara asikter

Svar: Att inte alltför lättvindigt utfärda vapenlicens till var och en tycker jag inte är att inskränka rättigheter. Eller kanske snarare är så att jag inte ser skjutvapen som en mänsklig rättighet, snarare som en tragisk konsekvens av ett våldsamt samhälle. Men vi har precis som du säger alla rätt till våra åsikter.
Doktor Glas

2012-12-18 @ 17:50:09

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0