iPad på förskolan?

Det rasar en debatt på forum och bloggar just nu. Det handlar inte om Syrien och våldsamheter i Mellanöstern. Det handlar inte om presidentvalet i USA. Det handlar inte heller om kärnkraftens vara eller inte vara. Nej, det är en betydligt större fråga än så som orsakat hätska utspel och fått bloggsverige att delas i två läger. Det handlar om små barn och en padda...
 
 
Tydligen har teknikfokus skrivits in i läroplanen, vilket har gjort att fler och fler förskolor använder sig av surfplattor i undervisningen. Jag tänker inte argumentera för eller emot, men jag har noterat att en hel del argument är riktigt löjliga:
 
 
"Även om ungarna inte sitter en halv förskoledag med iPaden så tycker jag iaf att de ska socialisera sig allt de kan med andra barn speciellt ett 15 timmars barn. Ut och lyssna på fåglarna istället!!!"
 
"Om man inte tror att barn kan utveckla sitt språk genom samtal utan måste sitta framför en skärm och titta och lyssna och peka, så är det ganska sorgligt."
 
"Varken fantasin, det självständiga tänket eller motoriken utvecklas liks bra framför skärmen som med penna/sax/klister/pärlor/löv/pussel osv."
 
"I hemmen finns idag ofta både dator, iPhone och iPad som barnen är väl bekanta med. Är det inte bättre att lägga dessa pengar, som är ganska så mycket, på saker som utvecklar och möjliggör barnens lek istället? Som t ex cyklar som personalen efterfrågat. Är det inte bättre att barnen är ute och leker med sina kompisar istället för att sitta inne och spela spel och liknande? Detta har de ju redan möjlighet att göra då avdelningarna har datorer."
 
 
För det första, fattigdomen är inte utrotad ens i välmående Sverige. Det finns familjer som inte har råd med en egen surfplatta, så "barnen kan leka med plattorna hemma"-argumentet är enbart enfaldigt och verklighetsfrånvänt.
 
Den som sa att fantasin och självständigt tänk inte kan utvecklas på ett bra sätt vid en surfplatta kan inte ha gjort annat än att slösurfa på en sådan. Det finns mängder med spel där man måste ha en hög grad av logiskt tänkande för att klara av uppgifterna. Det finns också spel där man kan tillverka sina egna banor. Formen är alltså betydligt mindre styrd nu än på Amiga-tiden.
Hela det där "ut och lek"-argumentet känns lite... Artonhundratal. Farmorsargumentet. Spelar det någon roll vad de leker? Är det i alla lägen bättre att gräva gropar i sandlådan än att använda virtuella kugghjul för att bygga maskiner? Har det med motionen eller friska luften att göra?
 
Klart att surfplattorna inte ska användas som barnvakter, och det är klart att finmotorik och känsel stimuleras på ett annat sätt när man jobbar med olika typer av material, former och texturer - men varför så mycket ilska? Surflattan är ytterligare ett verktyg, det ska inte ersätta cyklar, pärlplattor och löv. Rätt använt kan det bli ett spännande komplement till traditionell undervisning. Jag läste någonstans om en förskola där de använde surfplattan till geocaching. De tittade på kartan på surfplattan, letade upp skatterna i skogen och läste sedan vidare om skatter i Egypten osv. Ett ganska smart sätt att använda plattan, tycker jag.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Flin

"Jag tänker inte argumentera för eller emot" *fniss*
Du verkar väldigt för! Men så ville du (och jag) inte gå ut på rasterna heller... ;-)

Svar: Haha! Tja, kanske inte är helt neutral... Men ge mig ett idiotiskt argument för så lovar jag att ta upp det också. Och det där med frisk luft är helt klart överskattat. ;)
Doktor Glas

2012-10-17 @ 08:50:04

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0