Slökokad burgundisk gryta

Igår blev det ytterligare ett tillfälle att använda slökokaren när vi fick middagsgäster. Boeuf Bourguignon blev det (lyssna hur man uttalar det på svenska enligt Google translate, det är humor!). Mycket trevligt, mycket gott! Som vanligt glömde jag bort det där med bilder så "efter"-bilden är på resterna som vi åt idag...
 
Före
 
 
Efter
 
 
How to?
Skala morot och dela den i mindre bitar, dela champinjoner i fyra bitar, grovhacka gul lök och vitlök och lägg alltihop i slökokaren. Dela bacon och kött i mindre bitar (jag använde fransyska) och blanda med grönsakerna. Lägg i ett par lagerblad, lite timjan och ta ett par rejäla tag med pepparkvarnen. Skvätta i viltfond, tillsätt ett par deciliter rödvin och ungefär hälften så mycket vatten. Låt puttra på låg värme i ca 8 timmar.
 
Fiska upp kött och morötter och sila av buljongen. Värm upp den i en gryta, tillsätt lite extra kryddor (jag använde viltfond, chili, rosmarin, forest blend, torkad vitlök, paprikapuler och säkert ett par kryddor till) och red med maizena eller vetemjöl. Den här gången ville jag ha en mörkare färg så jag tog i lite collorit också (fullkomligt onödigt egentligen, det är bara sockerfärg). Lägg tillbaka allt i grytan och låt det stå på varmhållning tills potatisen är klar.
 
Servera med ett nybakt bröd och ett rejält rödvin. Ät och njut!
 

Kommentarer
Postat av: Flin

Hahaha, ja, det var ganska kul! =)

2013-12-22 @ 22:23:36

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0