Ballerina Surprise Cupcake

Jag hittade receptet till de här godingarna hos m.ade by m.ary. De är lite pilliga, men väldigt goda!
 
 
Cupcakes:
3 dl vetemjöl
1,25 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,25 tsk salt
2 ägg
1, 75 dl strösocker
3 tsk (äkta)vaniljsocker
1,25 dl rapsolja
1,25 dl filmjölk
1 ballerinakaka "kladdkaka med vaniljfyllning" per cupcake
 
Chokladmarängsmörkräm:
1,25 dl strösocker
2,5 msk vatten
2 äggvitor
225 gram rumstempererat osaltat smör
100 gram mjölkchoklad
 
  • Sätt ugnen på 180 grader. Lägg en ballerinakaka i varje muffinsform (enligt receptet blir det 12-14 stycken, men jag antar att jag hade mindre formar för jag fick ihop hela 20 muffins).
  • Blanda ihop mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt.
  • Vispa ägg, socker  och vaniljsocker fluffigt i en annan bunke.
  • Tillsätt oljan lite i taget.
  • Tillsätt hälften av mjölet och filkmjölken, blanda ordentligt och vänd sedan i det sista.
  • Fyll formarna till 3/4 med smeten och ställ in dem i ugnen ca 15 minuter.
  • Koka upp socker och vatten tills det når 110 grader. Vispa då äggvitorna till ett hårt skum.
  • När sockerlagen nått 115 grader, häll den med jämn och svag stråle i äggvitan, se till att vispa med hög hastighet hela tiden.
  • Fortsätt vispa tills marängsmeten svalnat till rumstemperatur och vispa sedan i smöret lite i taget.
  • Smält chokladen (låt den inte bli för varm) och vispa ner den i smeten.
  • Dekorera de svala muffinsen med hjälp av en sprits.
 
 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Ja det där ser ut som en riktig fest mums mums

2013-02-27 @ 08:22:11

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0