Grönsaksfrökedja 2013

Nu har det tjocka kuvertet äntligen landat hos mig! Jag är nämligen för första gången med i en fröbytarkedja för grönsaker.
 
Det går till så att förste man plockar ihop ett antal fröer från ätliga växter (köpta eller hemplockade) och samlar in namn och adress till alla som är sugna på att vara med. 10-15 personer är nog rätt lagom, annars får man vänta så länge på sin tur. Hen skickar sedan vidare kuvertet till nästa person på listan som då får välja de fröer som hen vill behålla. Sedan ska lika många, eller fler, av de egna fröena ner i kuvertet. Därefter går kuvertet vidare till nästa person på listan. Siste man skickar tillbaka till den som satte ihop paketet från början. Ofta kör man kedjan två gånger.
 
Så här såg det ut på köksbordet i morse när jag började botanisera bland småpåsarna. Fröfrossa! Det slutade med att jag behöll chili "chiluacle negro", chili "jamaican bell" (den har jag redan men det blev bara några små ynka plantor), zucchini, broccoli "romanesco natalino", mangold och purpurböna.
 
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0