Fröknäcke med havssalt

Det här var ett litet experiment som faktiskt funkade rätt så bra. Måtten på kryddorna är en grov uppskattning, jag använde inga mått.
 
 
 
Fröknäcke med havssalt
0,25 paket jäst
2 dl mjölk
0,75 dl filmjölk
1 msk rapsolja
1 tsk flytande honung
0,75 tsk kardemumma
1 krm mald nejlika
0,5 krm ingefära
2,5 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
2 msk linfrön
0,5 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1,5 tsk salt
 
Lite grahamsmjöl till utbakning
 
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och lös upp jästen. Tillsätt olja och honung.
Blanda i filmjölken och sedan övriga ingredienser. Knåda degen smidig.
Dela degen i 20 bitar och kavla ut dem så tunt som möjligt, avsluta med kruskavel.
Pensla bröden med vatten och strö lite flingsalt över.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader, ca 11 minuter.
 
 

Kommentarer
Postat av: Elsa

Båda bröden ser goda ut :)

2013-06-16 @ 19:38:09

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0