Pulled pork

Häromdagen testade jag att göra pulled pork för första gången. Superenkelt och supergott, men det tar sin tid i ugnen. Nästa gång testar jag med fler olika kryddor eller någon annan såsblandning, det finns mängder med olika varianter om man googlar lite.
 
 
 
1 kilo benfri fläskkarré
1 dl ketchup
1,5 msk chipotle paste
0,5 dl vatten
1 msk farinsocker
1 msk mald spiskummin
1 msk whisky
1 stor gul lök
4 klyftor vitlök
 
Sätt ugnen på 125 grader.
Lägg fläskkarrén i en gryta som går att använda i ugnen, gärna en med tjock botten.
Blanda allt utom lök och vitlök och häll det över köttet.
Skär lök och vitlök i tjocka skivor och lägg det ovanpå köttet.
Lägg på locket och ställ in i ugnen i en timme. Peta då ner löken och vitlöken i botten av kastullen.
Låt köttet stå ytterligare ca 4 timmar, det är klart när det är så mört att det faller isär då man petar på det. Kolla till köttet då och då så att det inte fastnar i botten. Tillsätt mer vatten om det behövs.
Ta upp köttet och dra isär det med hjälp av två gafflar. Blanda det med såsen och smaka av med lite mer whisky, spiskummin och chili om det behövs.
Servera på lättrostat bröd tillsammans med klyftpotatis, grönsaker och crème fraïche.
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0