Citron- och apelsincheesecake

Påsklunchens dessert blev en citron- och apelsincheesecake. Den blir rejält hög, min springform räckte precis! Skulle gissa att den räcker till 14 rejäla bitar ungefär.

 
Pajbotten:
250 g digestivekex
100 g smör
 
Fyllning:
5 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
6 st äggulor
3,2 dl florsocker
500 g färskost (cream cheese)
1,5 dl färskpressad citronsaft
 
Geléglasyr:
4 dl färskpressad apelsinsaft
3 st gelatinblad
 
Smält smöret och blanda med krossade digestivekex. Tryck ut bottnen i en springform och grädda fem minuter i 175 grader. Låt svalna helt.
 
Lägg gelantinbladen till fyllningen i blöt i kallt vatten. Vispa upp grädden lätt och vispa sedan ihop färskosten med lite av grädden. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Värm ca 0,5 dl citronsaft i micro, lägg i gelantinbladen och rör tills det löst sig helt. Häll i resten av citronsaften så att det kyls ner.
Blanda ihop grädde, färskost, äggblandning och citronsaft och häll över pajbottnen. Ställ in i frysen i minst två timmar (hit kan du förbereda några dagar innan).
 
Samma dag som cheesecaken ska serveras läggs gelén på.
 
Lägg gelantinblad i blöt i kallt vatten. Pressa apelsiner (det gick åt fem apelsiner för mig, tror jag) och värm ca 0,5 dl i micron. Blanda i gelantinbladen och rör tills de smält ner helt. Blanda i resten av apelsinjuicen och häll blandningen över cheesecaken. Låt stelna i kylen ca två timmar.
 
Garnera med physalis eller annat kul.

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0