Hur tänkte man nu?

Alltså, jag ska inte påstå att jag är mer insatt än vad jag läst mig till i populärnyheterna (dvs kvällspressen), men jag fattar ändå inte riktigt... Jag pratar om "oroligheterna" i Husby.
 
Organisationen Megafonen menar att bränder och att förstöra egendom är en helt naturlig reaktion på att en beväpnad man sköts ihjäl av polisen. Vidare hävdar de tydligen att det inte kommer att bli någon utredning av polisens agerande.
Hur tänker de nu? Om nu mannen var beväpnad så är det (fortfarande en mycket tragisk händelse men) hög skyll-dig-själv-faktor på den. Vad förväntar sig folk egentligen? Att polisen - de som ska skydda oskyldiga - ska säga "jamen vasågod herr Macheteman, gå du och se dig omkring så dricker vi lite kaffe så länge. Lemlästa inte för många nu"? Eller att de faktiskt ingriper?Jag föredrar det senare.
Och vad gäller utredning så tror jag nog att det kommer att utredas. Polismannen som sköt utanför gymmet blev fälld, varför skulle inte detta utredas? Om polisen brutit mot sina riktlinjer (varningsskott eller vad det nu kan vara) är det allvarligt och måste absolut granskas. Likaså om polisen verkligen ropat förolämpningar och rasistiska tillmälen, det är verkligen inte okej på någon nivå och särskilt inte från representanter från en organisation som ska värna vår trygghet.
 
Men hur kan man gå från "jag blev kränkt" till "det är ok att elda upp min grannes bil"? Vem vinner på det? Inte grannen. Inte den som satte fyr på bilen. Inte du och inte jag. För det är vi som betalar - både via skatten och med en minskad känsla av trygghet.
 

Kommentarer
Postat av: Flin

Åh vad jag håller med dig! Och så är allt samhällets fel. Kanske det, men det är i alla fall inte grannens bils fel! Gör något konstruktivt av er irritation istället.

2013-05-23 @ 15:04:59

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0