Välkommen till himlen - Fannie Flagg

Elner Shimfissie är en pigg dam i sina bästa år (exakt hur många dessa är vet ingen riktigt, då Elners syster Ida gömde familjebibeln med allas födelsedagar då hon gärna ville kunna fortsätta ljuga om sin ålder utan att bli påkommen). På sin jakt efter fikon i det höga trädet i sin trädgård blir hon stucken av getingar och trillar av pinn. Bokstavligen.
Elners vänner, familj och inte minst Elner själv blir chockade av den gamla damens plötsliga bortgång. Och inte blir de mindre chockade när hon lika plötsligt återvänder från himlen. Tillsammans med en kaka och besked om meningen med livet.



Det här är en underbar bok som känns lite som en av sina karaktärer - varm, mysig, charmig och förutsägbar - men det gör inget för den bjuder på kakor. Nästan bokstavligen, eftersom boken (precis som Stekta gröna tomater på Whistle stop café) avslutas med damernas olika recept på allt från böngratänger till kakor.

Jag gillar verkligen Välkommen till himlen. Det är en osentimental och humoristisk betraktelse av livet och vad som gör det värt att leva, kryddat med diverse olika personligheter (vissa människor i boken är precis sådär politiskt inkorrekta på det där sättet som bara gamla tanter kommer undan med).

Vill du läsa en liten bok om vänskap och meningen med livet? Då är Välkommen till himlen något för dig. Förväntar du dig en fartfylld bok med möjligheter till djupanalyser av händelser och karaktärer? Tja, det fungerar säkert om du verkligen vill, annars rekommenderar jag den mest till dig som bara vill må bra en stund. Och bjuda någon på kaka.


Kommentarer
Postat av: feministbrud

Kul! Jag älskade Stekta gröna tomater, men har inte läst något mer av Fannie Flagg. Det får kanske bli ändring på det :)

Postat av: Linda

Jag gillar stämningarna i hennes böcker. Gummor i kök som rör i grytor o pratar recept:-)

2012-04-19 @ 21:15:30
URL: http://lindasteen.wordpress.com

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0