En bok som...

...har med en plats jag vill till just nu att göra
del sju i 15 böcker som... - listan
 
 
 
 
Jag har inte läst Begravningsplatsen i Prag, den står i pockethyllan och ger mig dåligt samvete varje gång jag går förbi den. Men titeln passar väl in på dagens "en bok som...", eftersom just Prag är en stad jag gärna återkommer till. Och en viss begravningsplats ska jag besöka nästa gång jag åker dit - nämligen benkyrkan i Kutná Hora ("benhuset i Sedlec"), ca 7 mil utanför Prag.
 
Historien säger att en abbot tog med sig helig jord från Golgata till platsen vilket gjorde det till en väldigt populär begravningsplats. Det ledde i sin tur till platsbrist varpå ossiariet byggdes och man började förvara de äldre benen inne i kyrkan. Platsen omfattar nu benen efter ca 40 000 människor.
 
 
 
 
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0