TATUH 2, Sjukdomen - Jonas Gardell

De är en sorts familj: ärkefjollan Paul, Lars-Åke och Seppo, Reine med sitt plågade förflutna på den lilla bohuslänska ön, den vackre Bengt som är filmstjärna i vardande. Varje år firar de jul hos Paul, det är där Benjamin och Rasmus träffar varandra och blir kära. Allt ska de offra för kärleken.

Saxat från Bokus
 
Nu var det ett tag sedan jag läste Torka aldrig tårar utan handskar, del 2. Sjukdomen men jag vill ändå lyfta den här fantastiska bokserien.
 
Något som berörde mig särskilt med just 2. Sjukdomen var berättelserna ur huvudpersonernas förflutna och då främst Reines barndom. Hans tågresa mot sin nya familj, sitt nya liv, är helt i linje med bokserien och ett exempel på att det inte behöver vara en chockerande upplevelse som förändrar livet. Även en till det yttre mindre dramatisk sådan kan lämna djupa sår som aldrig riktigt läker.
 
Jag gillar att Gardell blandar personliga livsöden med historiska fakta genom hela serien. Det är en verbal käftsmäll att få siffror och rubriker kastade i ansiktet. Var vi så aningslösa? Var vi så elaka? Är vi det fortfarande?
 
 
Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken
 

Kommentarer

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0