Nyckeln - Strandberg / Bergmark Elfgren

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.
 
Saxat från Bokus
 
 
Det är alltid lika "nervöst" att läsa den sista delen i en omtyckt serie. För ett dåligt slut är mer än en halvkass bok, den sabbar liksom känslan för hela serien. Så vilken tur att Nyckeln är ett bra avslut på Engelsforsserien!

Det jag gillar mest med Engelsforsböckerna är att så gott som alla karaktärer är komplexa och i det här fallet menar jag att de inte är genomgoda eller genomonda. De är som folk är mest - rädda, ledsna, glada, besvikna, lurade, smickrade och beter sig därefter. Berättelsen väcker tankar kring makt och hur människor kan manipuleras, tillsammans med den urgamla frågan om huruvida vi väljer vårt eget öde (öde, gud, vad vi nu väljer att kalla det) eller inte.

I Nyckeln blandas stort och smått, vardagligt och magiskt. Gemensamt är att ingenting är enkelt och allting relaterar till samtiden. Vi får följa kampen mot mobbing, föräldrar som sviker, fruktansvärd sorg och spirande kärlek.

 
Läs även:
Cirkeln 
Eld
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gud vad jag tycker om de här böckerna, jag bara önskar de hade skrivits när jag var tonåring, fast då hade jag nog haft ännu svårare att släppa dem än nu.

2014-01-27 @ 18:17:37
URL: http://prinzessin.blogg.se/

------------------------------

Gör mig glad och lämna gärna en kommentar!

Din kommentar kommer att synas efter att jag godkänt den. Observera att reklam och spam inte kommer att publiceras.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0